De tijd vliegt! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

02 September 2015 | Sri Lanka, Colombo

Wat gaat de tijd toch ook snel voorbij hier. We zijn hier nu alweer 6 weken waarvan nu 3,5 week in ons huis. De eerste week zat echt alles tegen in huis. Alles wat we nieuw gekocht hadden zoals de wasmachine, vaatwasser, kookapparaat, alles ging kapot. De airco werkte niet meer. En in dit soort temperaturen is dat best vervelend. Maar nadat er weer een hoop werklui over de vloer zijn geweest doet nu alles het weer!

12 augustus begon voor July haar school. Ze zit in een klas met 11 leerlingen. De juf heet Ms Prashani Gamage, en wat een onwijs leuk mens!
July had het de eerste week erg leuk ondanks dat ze helft nog niet verstaat. Wat ik trouwens heel erg stoer van haar vind om dan in een vreemd land naar een nieuwe school te gaan.
De tweede week kreeg ze moeite met afscheid nemen in de ochtend. Beetje pijn in d’r buik voordat we weggingen. Ze vond het toch best spannend worden.
En op donderdag in de tweede week moest ze toch echt even huilen. Ze wilde me niet meer loslaten en was erg verdrietig. Gelukkig hielp de juf haar heel goed en nam haar na 10 kussen en knuffels van me over. Ik vond het zo erg om haar zo te zien. Mijn hart brak echt ff en toen ik naar huis terug liep en hield ik het ook niet meer droog. Wat doe ik haar aan dacht ik. Maar dit is wel waar ze ons van te voren voor hadden gewaarschuwd, want er zou een moment komen dat ze het even moeilijk zou krijgen. Nou dat moment was er nu!
Na een uurtje ging m’n telefoon. Een whatsappje….van de juf….hoe lief! Een berichtje dat het goed ging met July en ze weer vrolijk was met foto’s erbij. Dat vond ik zo fijn om even te lezen en te zien. Een hele opluchting was dat.
Ze krijgen iedere dag een agenda mee naar huis. Zo kun je ook makkelijk met de juf communiceren of een klein berichtje naar elkaar te schrijven over iets op school of thuis en over het huiswerk.

Gelukkig gaat het iedere dag weer een stukje beter met July met naar school toe gaan. Heel soms nog een klein traantje maar het gaat weer de goede kant op.
Ze maken wel lange dagen. Ze beginnen om half 8. En eindigen om 10 over half 3. We hebben een rooster gekregen hoe iedere dag er ongeveer uitziet en wanneer ze welke les hebben. Want ze hebben 2xper week gym, 1xper week zwemmen, ze gaan 1x in de week naar de bibliotheek(daarvoor hebben ze een speciale tas voor, voor hun boeken). Verder hebben ze een hoop verschillende lessen zoals VA (visual arts) PA (physical art) en daar gaan ze ook voor naar een ander lokaal wat daar speciaal voor is. Zwemmen is ook gewoon op school, ze hebben een groot 25mtr bad. Voorde gym hebben ze een hele grote gymzaal met klimwand, badminton. Buiten een basketbalveld, hardloopbaan, een groot speelveld voor tijdens de pauzes.
Het tussendoortje en de lunch eten ze gezamenlijk in de kantine. Ze kunnen daar ook eten kopen, maar July wil net als in NL gewoon haar eten en drinken meenemen. Gewoon lekker haar fruit en d’r boterham. De meeste eten hier rijst tussen de middag, dat kunnen ze kopen in de kantine of van huis meenemen en opwarmen in de magnetron.
Sochtends moeten we haar ook net als in NL in de klas brengen. Ze mogen daarna nog even buiten spelen tot de bel gaat en uitschool worden ze naar buiten gebracht door de juf of de assistente.
Op ma di en do hebben ze naschoolse activiteiten waar ze aan mee kunnen doen. July wilde dit niet want ze speelt liever thuis met mij of met Rikkie, en ze moet nog een hoop Nederlands schoolwerk doen. Anders worden de dagen te lang voor haar.
En soms na school gaan we lekker naar Watersedge om te zwemmen. Vaak eten we daar ook meteen wat, hebben we dat ook weer gedaan.
Watersedge heeft een groot zwembad, fitnessruimte, spa, restaurants (italiaans, japans, buffet, snackbar, broodjes)waar je heerlijk kunt ontspannen. We hebben hier een abonnement op genomen zodat we daar heen kunnen wanneer we willen. Het is ook maar 5 minuutjes van ons huis vandaan.
Iedere keer als we daar zijn voelt het echt even als vakantie. Om het zwembad heen allemaal zitjes en ligbedden dus we kunnen ons daar prima vermaken!

Rikkie is na een heel avontuur ook eindelijk weer bij ons. Op vrijdagmiddag de 14e is hij op het vliegtuig gegaan. Op zaterdagochtend zou hij ’s ochtends om 8 uur aankomen in Colombo. Wij waren rond half 9 daar. We stonden bij een soort van controle post te wachten. Daar laten ze je pas door naar de cargoternimals als waarvoor je komt ook geland is. Maar in het systeem stond nog steeds geen Rikkie. Na 2 uur wachten kwamen ze erachter dat Rikkie helemaal niet op het vliegtuig zat en nog in Doha(tussenlanding) was. Ze hadden hem van boord gehaald omdat er ventilatie problemen in het ruim waren. Oke goed dat ze dat doen anders zou hij het niet overleven, maar wij wisten van niks. Uiteindelijk iemand van Qatarcargo aan de telefoon gehad en ze gingen een andere vlucht regelen en ze zouden ons bellen als hij geland is. Savond om half 9 werden we gebeld of we naar het vliegveld wilden komen want hij was geland.
Toen we daar aankwamen werden we opgewacht door iemand van customer service. Er moest erg veel geregeld worden en of we hulp daarbij wilden. Alles tegen betaling natuurlijk want we waren buitenlanders. Aan de ene kant maar goed ook want voordat we Rikkie mee kregen waren we 5 uur verder en 150 euro armer. Dit hadden we zelf nooit kunnen regelen. Hoe ik van te voren was ingelicht hoe alles zou verlopen en geregeld zou worden hier was echt totaal anders.
Er zat nog een vrouw te wachten op haar huisdier maar zij kon het sinhalees verstaan. Er werd over ons gesproken dat we rijke buitenlanders waren die een heel speciaal en duur hondje hadden laten invliegen. Inmiddels was hij wel duur geworden ja door al deze fratsen. Maar ja wat doe je er aan, we waren inmiddels 5 uur verder, midden in de nacht, july lag al even te slapen bij mij in de auto. Je wilt gewoon je hond en naar huis! Dan maar dat geld betalen en rokend naar huis!
Toen we thuis waren en Rikkie z’n hokje uit mocht was hij zo ontzettend blij. Hij wist niet meer hoe hij moest doen van blijdschap, hij sprong alle kanten op. July was ook weer zo blij met haar hondje, dat gezicht, die glimlach, heerlijk!!

We zijn hier ook al naar een pretpark geweest. Ja ze hebben het echt hier, je wilt alleen niet weten hoe oud en verroest alles is maar we zijner geweest! Wij zelf waren daar ook een attractie, we waren de enige blanken haha en het was helemaal niet toeristisch dus we werden wat aangestaard!
Ze hadden een aantal attracties zoals een zweefmolen, schommelboot, splash, kleine achtbaantje en een waterpark met glijbanen. July had het enorm naar haar zin en wij hebben ons rot gelachen om hoe ze hier alles doen en hoe het werkt. Echt zo niet te vergelijken met NL. Maar we zijn er geweest en kan van ons to do lijstje af!

De eerste kaarten en brieven zijn ook al aangekomen. Het duurt wel een dag of 10/15 maar het komt dan ook echt aan! Super leuk!
Wij zitten helaas nog steeds op onze spullen uit de container te wachten. Hij staat al 2,5 week in de haven maar er zijn wat problemen met het in klaren. Erg balen natuurlijk want dan kunnen we eindelijk het huis afmaken met inrichten. En natuurlijk voor July want ze kan niet wachten tot haar speelgoed er is en al haar knutsel en teken spullen. We hebben voor haar al wel een trampoline gekocht voor in de tuin. Kan ze wel al lekker buiten wat doen. Ze was er ook zo blij mee. We hadden niets gezegd tot ze uit school kwam en er een grote doos in de tuin stond. Hij moest nog in elkaar maar moest even wachten tot Jelte uit zijn werk was, want in m’n eentje ging het niet lukken!

Afgelopen zondag (30aug) was m’n vader in het land en kwam gezellig de hele middag bij ons langs.
Hij was samen met Dick Boutkan (voormalig boekhouder uit nl) en Nermin (onderhoudsman uit nl) Papa vond het huis erg leuk. Hij had 3mnd geleden ook al een paar huizen voor ons bekeken hier maar dat was nog niet alles. Hij stond er echt van te kijken dat we zo een leuk huis dichtbij school hadden gevonden.
Ze reden hier het straatje in en hadden in eerste instantie zoiets van waar gaat dit heen, maar toen eenmaal het hek open ging zagen ze toch iets heel anders dan ze voor ogen hadden!
De verschillen zijn hier ook zo groot, aan het begin van het straatje wonen ze in een klein oud golfplaten huisje en je rijd wat verder en achter de hoge muren staan de grote nette huizen.
Savonds zijn we met z’n alle heerlijk wezen eten bij de Italiaan bij Watersegde.
Gisteravond kwam mn vader na een dag met Jelte op de fabriek te zijn geweest nog even bij ons langs. Ik had lekker even eten besteld bij de chinees die echt hier zoooooo lekker is! Nog even gezellig gegeten met elkaar en daarna weer afscheid genomen. Want hij ging de volgende ochtend weer weg. Maar over 8wkn is hij er weer. July’s verjaardag red hij net niet maar de week erna is hij er weer!

En mn moeder heeft haar reis hiernaartoe geboekt!! Zo leuk, ze komt in november met mijn verjaardag! We kunnen niet wachten……………..

• 02 September 2015 - 09:26

Sharon:

Wat leuk om te lezen allemaal.
    En kleine July, super dat het weer beter gaat en ja je hart breekt maar dat mag

• 02 September 2015 - 09:27

Nelleke:

Gelukkig hebben we skype en zie ik dat jullie het fijn hebben.
    Ook met de gezondheid gaat het goed...heerlijk.
    Jammer redden we July verjaardag niet maar we zijn bezig met verassingsdoos

• 02 September 2015 - 10:42

Laura:

Fijn om te lezen dat het goed gaat met jullie. En wat een stoere July, het lijkt wel voortgezet onderwijs met al die verschillende vakken en verschillende lokalen, logisch dat ze hieraan moet wennen.
    Fijn dat het ook goed gaat met jullie "speciale dure "hondje, hopelijk is hij ook bijgekomen van alle commotie .
    Dikke kus van ons xx

• 02 September 2015 - 11:28

Katja Sauvageot:

Leuk om te lezen Kelly!! Super ervaring voor jullie, dat pakt niemand meer van je af. Ook voor July ondanks af en toe haar verdriet. Time flies when you're having fun

• 03 September 2015 - 10:50

Ron:

Leuk verhaal weer en lekker dat Watersedge lekker in t buurt is!! Gelukkig voelt July zich weer wat beter :) love youuuuu xxxxxx