Nieuw rijbewijs en een hele nieuwe ervaring rijker - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu Nieuw rijbewijs en een hele nieuwe ervaring rijker - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

Nieuw rijbewijs en een hele nieuwe ervaring rijker

Blijf op de hoogte en volg Kelly

01 Maart 2016 | Sri Lanka, Colombo

In Nederland hadden wij voor vertrek een Internationaal rijbewijs geregeld via de ANWB.
Deze was geldig voor 1 jaar. Dus wij dachten dat is prima want we gaan ook maar 1 jaar.
We rijden hier erg veel en zeker Jelte maakt veel uurtjes door op de weg. Er staat hier dan ook heel erg veel politie langs de weg. Iedere hoek van de straat staan er wel een paar. En bij de Toll ingangen staan er ook genoeg. Je ziet dan ook dat er veel mensen worden staande gehouden. Of ze nou een overtreding maken of alleen papierwerk controleren, geen idee. Maar wij dachten steeds, alles klopt, autopapieren zijn in orde, rijbewijs ook en we zijn verzekerd.
Tot Jelte enige tijd geleden werd aangehouden bij een Tollweg ingang. Volgens meneer agent was het niet in orde. Maar hoe kom je er nu uit met zo’n man….Jahninda (collega hier van kantoor) gebeld en de telefoon aan meneer agent gegeven. Ze waren er op dat moment uitgekekomen en Jelte mocht verder rijden. Volgens de agent klopte Jelte zijn rijbewijs niet. Volgende dag op de zaak werd er naar gekeken en er zou een stempel ontbreken. Oke dat zal dan wel, maar waar gaan we die krijgen dan…???
Leslie (ook collega van Jelte) is voordat hij bij ons op kantoor kwam werken politie agent geweest. Het probleem is dus dat als je een Internationaal rijbewijs hebt en een Residenten Visum deze niet langer geldig is. Dus moet je een lokaal rijbewijs gaan halen.
Maar Jelte was zoveel weg voor de zaak, dan weer naar de fabriek dan weer naar India, of Leslie was er niet. Niet heel handig maar door onvoorziene omstandigheden lukte het steeds niet.
Eindelijk hadden Jelte en Leslie een dag afgesproken waarbij we allemaal konden.

Vrijdagochtend 12 februari waren we zover.
Aangekomen op kantoor was Leslie het vergeten en zat in Kandy.
We moesten eerst een medical check laten doen. Devin, iemand anders van kantoor ging mee. We moesten naar een speciale plek waar dat geregeld kon worden. Eerst lang in een rij staan. Daarna werden we eruit geplukt en moesten we ons laten meten en wegen. Dat was met een apparaat van voor de oorlog maar oke het klopte aardig. Toen werden we doorgestuurd naar een loket om te registreren. Vervolgens door naar het volgende kamertje voor een foto. En dan mag je door om weer ergens anders te gaan betalen.
Toen moesten we naar boven en kwamen we aan in een hokje waar je bloed wordt geprikt om je bloedgroep vast te stellen. Dit doen ze omdat er een chip op je rijbewijs zit waar ze met een scan direct al je medische informatie hebben mocht je een ongeluk krijgen.
Daarna moesten we plaats nemen in een wachtruimte die propvol zat en behoorlijk warm. Er werden steeds grote groepen naar binnen geroepen (mannen en vrouwen wel apart). Je zag door het glas heen dat ze om de beurt een ogentest moesten doen.
Toen werden wij geroepen. Alleen wij samen…oké ook goed. Eenmaal binnen eerst even bloeddruk meten en daarna een ogentest. Nu snap ik waarom er mensen hier rijden die echt geen kip zien, want bij die ogentest moesten we een rijtje opnoemen met letters die echt zo groot waren…dat als je slecht ziend bent je dat nog wel kan lezen.
We kregen een certificaat dat we waren goedgekeurd en hup snel dat bloedhete gebouw uit.

Op maandagochtend de 15e gingen we dan met Leslie naar het Department of Motor Traffic. Leslie had daar wel iemand zitten die ons tussendoor wel snel kon helpen.
Eenmaal aangekomen hadden we auto geparkeerd maar al snel kwam er iemand aanrennen dat we de auto beter ergens anders konden parkeren want op die plek gaan ze leren inparkeren en kunnen ze nog regelmatig tegen je auto aanrijden. Dan maar zover mogelijk parkeren. Al lopend naar de ingang kwamen we voorbij een terrein waar allemaal pionnen en paaltjes staan. Daar moeten ze leren rijden met een Tuk Tuk, slinger de slang om de pionnen heen. Te grappig was dit om te zien en al helemaal dat er 20 man om een auto of tuk tuk heen staan om te kijken, dus al helemaal goed voor je zenuwen hahaha.
Eindelijk de man gevonden die het voor ons ging regelen. We moesten even wat formulieren invullen en ons paspoort en nl rijbewijs laten scannen. Toen kwam het bedrag…pffff we schrokken ons rot. Het was hoger omdat we nog maar een visum hadden die nog 4 maanden geldig is. Normaal geven ze dan geen nieuw rijbewijs meer af. En ook nog omdat we het vandaag geregeld wilden hebben moest er 2 man even omgekocht worden. Oke dan was het voor nu even niet anders.
Illegaal rondrijden is hier ook niet verstandig. Toen nog 2,5 uur moeten wachten tot het pasje gedrukt was. Wij dachten voor dat geld zal het vast ook binnen 15 minuten geregeld worden. Maar nee helaas……
En ja hoor ineens waren ze klaar en kregen we ons echte SriLankese rijbewijs. En nog geldig tot 2024 ook!!! We werden nog even getrakteerd op een verse fruit smoothy door de beste man. Dat mocht ook wel hoor voor dat geld wat hij eraan verdiend had!!! Maar oke, alles is weer geregeld, we rijden weer legaal rond en hebben een mooi souvenier erbij!!!!

Al met al weer een hele ervaring rijker bij het SriLankese CBR!!

• 01 Maart 2016 - 13:24

Ron:

Toch fijn legaal autorijden!! ;-)