Van alles...... - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu Van alles...... - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

Van alles......

Blijf op de hoogte en volg Kelly

17 Mei 2016 | Sri Lanka, Colombo

Ik ben hier al een paar keer naar de kapper geweest. Al 2 keer eerder mn haar laten kleuren, maar steeds was het er of heel snel uit of er was bijna geen verschil. Aangezien ik het altijd donker wil hebben en dit dus steeds niet echt lukte dacht ik dan maar echt donker.
Dus op 11 februari had ik een afspraak bij de kapper en zocht een mooie donkerbruine kleur uit. Even uurtje wachten, uitspoelen knippen en drogen maar. Tot mijn schrik was het geen bruin meer maar echt zwart geworden. Zooooooo dat was even schrikken. Maar oke ik wilde donker en nu heb ik donker. De kapper zei tegen mij, met een aantal wasbeurten dan is het een stuk lichter. Nou het is nu 3 mnd later en het is geen stukje lichter geworden. Dit keer hadden ze geen spoeling gebruikt. Dus nu maar weer een paar highlights erin (advies van Jaimy) en de uitgroei bijwerken. En wat ze hier ook doen is als je vraagt 1 cm eraf dan doen ze er gewoon 4. Dus de laatste keer maar niet laten knippen haha.

Op 14 februari was het bij July op school Mother tongue language day. Ik had me opgegeven om natuurlijk in het Nederlands te lezen. Ze hebben hier in de bibliotheek op school een paar Nederlandse boekjes en zelf had ik er ook een paar meegenomen. Ik had 3 kids in het groepje. July, Feda en Jari. Feda zit bij July in de klas en haar broer Jari zit in Gade 4. Het was wel heel erg leuk. Er waren veel leesgroepen. Dus daaraan kon je zien hoeveel verschillende taalsprekende kinderen er hier op school zitten.

Vrijdag 19 februari had ik afgesproken met Jacqueline. Ik heb haar leren kennen via waarbenjij.nu. Zij en haar man zijn ook verhuisd naar Sri Lanka.
We hadden afgesproken om lekker even ergens te gaan lunchen en natuurlijk kennis te maken. Haar man Eric was ook mee. Hij is de nieuwe coach van de Sri Lanka tennis federatie.
We hebben hier al een hoop mensen leren kennen maar ook zeker leuk om Nederlanders te leren kennen en in het Nederlands te kunnen kletsen. Het Engels gaat ook prima hoor. Maar in je eigen taal is toch een stuk makkelijker. Hoef je niet zoveel na te denken bij wat je zegt. Het was echt super gezellig!!

Rikkie is ook nog erg ziek geweest. Hij was een nachtje in het hondenhotel blijven slapen omdat wij ook een nachtje wegwaren. Ik denk dat hij iets verkeerd gegeten heeft ofzo. Want hij heeft alleen maar gespuugd en aan de diarree geweest. Vond het erg zielig voor hem maar hij moest toch echt buiten blijven. Ik bleef de vloer en zijn bench maar schoonmaken.
Maar het bleef maar aanhouden. Een voordeel hij werd er wel lekker slank van want hij is hier ook behoorlijk aangekomen. Normaal ging ik iedere dag een paar keer met hem wandelen in Nederland. Hier is dat niet zo veilig voor hem. Er lopen zoveel honden hier buiten en ben ik bang dat ze hem grijpen. Dus voor de lijn kon het geen kwaad maar goed was het natuurlijk niet. Ik had een afspraak met de dierenarts gemaakt en ze komen hier ook gewoon aan huis. Heel handig dus.
Ze heeft hem helemaal nagekeken en alles was gelukkig weer goed met hem. Wel wat voor de teken gekregen want daar had hij ook behoorlijk last van. En dat is nu weer helemaal over. Dus het spul werkt goed en hij is ook weer helemaal opgeknapt!

Maandag 7 maart hadden ze bij July op school een middagactiviteit om paaseieren te schilderen. Samen met een andere moeder (uit Duitsland) die het had geregeld heb ik geholpen.
Eerst ging ze uitleggen aan de kinderen wat Pasen nou eigenlijk precies inhield. De meeste dachten alleen maar dat de paashaas komt en die komt chocolade eieren brengen. Te grappig natuurlijk. Na de uitleg lekker aan de kliederboel met verf. De meest fantastische creaties werden er gemaakt.
Eerst moest alles drogen en de volgende dag touwtje eraan en in een paasboom gehangen.

Mijn vader kwam ook weer langs. Hij kwam op maandag 7 maart in de ochtend al aan en ging direct aan het werk. Na het werk kwam hij met Jelte mee naar huis en hebben we heerlijk pizza gegeten.
De volgende dag hebben we ’s avonds bij de Japanner gegeten en Nermin (collega Jelte uit nederland) verrast, want hij was jarig. Heerlijk en gezellig met z’n alle aan de plaat gegeten.
De volgende dag gingen ze met zn drieën naar India en ook door naar de Filipijnen. Het was dit keer een erg lange trip. Jelte gaat regelmatig naar India en is met een dag of 4 weer terug maar dit was eens zolang.
En dan zal je ook altijd precies zien als Jelte er niet is gaat er van alles mis in huis.
En ja hoor er was een landelijke stroomstoring. Niets deed het meer. Er was een explosie geweest met de Electra centrale waardoor het hele eiland zonder zat. En dan zul je ook nog zien dat de diesel op was van de generator. Binnen 5 minuten steeg de temperatuur natuurlijk naar ruim 40 graden in huis. Ik was echt niet blij. En July was ook doorweekt van het zweet. Dat was een pittig nachtje zonder stroom.
De dagen erna hadden we soms weer even stroom. Maar helaas niet de hele dag.
Het werd steeds verdeeld. We hadden van 9 tot 5 niets en van 8 tot 10 niets. Best pittig moet ik zeggen. Gelukkig waren we niet de enige en liep iedereen te klagen.
Jelte werd vast niet vrolijk van me want ik zat natuurlijk lekker in de klaagstand en liet dat ook de hele dag weten via de sms hahahaha!!! Maar gelukkig na een paar dagen was alles weer gemaakt en hadden we weer gewoon stroom.

Vrijdag 11 maart had July een google slide show presentatie op school. Ze heeft dit helemaal zelf voorbereid op haar laptop. Ze moest een onderwerp kiezen en zelf gaan researchen op internet en in de bibliotheek. Zo knap gedaan en zo leuk om te zien. En natuurlijk in het Engels. Wat is zij vooruitgegaan zeg in haar Engels. Echt zo top!

25 Maart had July weer een fieldtrip. Ze gingen dit keer naar een tempel en een daar bijhorende kleuterschool. Ze kregen een uitleg van de Monniken die daar hoorden. Ze konden alleen Sinhalees dus de juf vertaalde alles in het Engels.

En toen was het Pasen. We hadden bij Watersedge gereserveerd voor de Paasbrunch op Zondag. Ze hadden allerlei leuke activiteiten voor de kinderen en er kwam een verklede paashaas met een helikopter aangevlogen. Het eten was weer eens geweldig, heerlijk en genoeg!!! Er waren ook veel kinderen van school dus July heeft zich heerlijk vermaakt. Het was alleen wel bloedheet en daar werd ook voor gewaarschuwd. Veel drinken, petjes op en insmeren.

Het is hier de maand Maart ook heel erg heet geweest. De Sri Lankesen zelf klagen ook behoorlijk en de warmte records zijn deze maand al verbroken. Het regent bijna niet meer en als er een windje staat is die ook goed warm…..dus wij als Nederlanders hebben het WARM!!! Maar we klagen niet hoor!!!

Woensdag 30 maart hadden we 3 way conference op school. Jelte zat in India dus ik ging zelf. Dit zijn een soort oudergesprekken met de juf en July erbij.
July heeft enorme sprongen gemaakt. Ze is in haar Engelse taal,lezen en schrijven heel erg goed vooruit gegaan. Ik was al ontzettend trots maar nu nog meer!!! July schijnt er goed te zijn in verhalen schrijven. Hier wordt hun werk ook nagekeken door de leerkrachten van Grade 2 en 3 en ze waren onder de indruk van haar schrijf kwaliteiten. Wellicht hebben we een kleine schrijfster in de familie!!

Vrijdag 1 april had July een playdate met haar vriendinnetje Swyree. Zij is de dochter van de beroemde cricketspeler. Helaas was dit de laatste keer want ze gaan voor een half jaar naar London omdat hun vader daar moet coachen. De meiden hadden al afgesproken dat ze in Nederland wel een playdate konden hebben want het was maar een uurtje vliegen vanuit London. Hahahah echt weer kinderlogica.

Zaterdag 2 April was de Food and Fun Fair op school. Ze hadden op het grote sportveld en kantine allemaal foodstands met gerechten van allerlei landen. Heel veel ouders waren daar lekker aan het bakken en kokkerellen!! Er waren ook wat winkelstands en iedere Grade had een stand met spelletjes om te doen. Grade 1 had sponzen gooien. Natte natuurlijk!! En dan was het leukste om dat tegen de juf of tegen je ouders te gooien. Wat een lol hadden ze.
Er waren ook speel attracties voor de kids. Waterglijbaan, springkussen met water en schuim, buikglijden. Van alles dus. Het was echt weer een leuke en zeer geslaagde dag!

In de week van 4 april was July Star of the week. Dan staan ze de hele week in de belangstelling.
Op maandag mogen ze baby foto’s laten zien. Op dinsdag familie foto’s. Woensdag favoriete speelgoed mee. Dat was een heel gedoe want ze kon niet kiezen (oeps iets teveel speelgoed dus). Donderdag mogen ze hun favoriete kleding aan en vrijdag hun lievelingssnack of iets uit hun thuisland uitdelen. Echte Nederlandse dingen zijn hier niet te vinden natuurlijk en door onze eigen voorraad zijn we ook al redelijk doorheen. Maar Pannenkoeken bakken kan altijd. Dus vrijdag had ze pannenkoeken meegenomen naar school om uit te delen!! Kon ik weer lekker even aan de slag om 05:30 in de ochtend!!
Maar ze vonden het heerlijk!!