We zijn weer online..... - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu We zijn weer online..... - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

We zijn weer online.....

Blijf op de hoogte en volg Kelly

12 September 2016 | Sri Lanka, Colombo

Het heeft even geduurd maar hier weer even een update.
Na het laatste verhaaltje is er weer heel veel gebeurd. We hebben bezoek gehad van Jarno Janey en Daan. We zijn een weekje door Sri Lanka gaan reizen met z’n allen. July had geen vakantie maar om een paar dagen doen ze niet moeilijk. We zijn naar de Olifanten geweest in Pinnewala, De Sigirya Rock beklommen in Sigirya, Tempel of Tooth in Kandy, door de bergen heen naar Haputale, in de wildernis geslapen in Yala en een gave safari gemaakt in Wildpark Yala, door naar Galle, naar het Galle fort geweest en de laatste bestemming was aan het strand in Unawatuna.
We zijn op plaatsen geweest die wij ook nog niet eerder bezocht hadden. Het was weer een geweldige ervaring en weer een hoop gezien.

Dillianne was ook op reis in Sri Lanka samen met Melanie. Na hun tocht over het eiland kwamen ze gezellig naar ons. Met z’n drietjes een middagje door Colombo heen geweest. En op hun laatste dag zijn wij ze nog even komen opzoeken in Negombo. Super leuk om weer bekenden gezien te hebben.

En toen begon de ellende hier in Sri Lanka, het begon te regenen en het stopte niet meer. De gevolgen waren niet te overzien. Straten liepen vol, meren overstroomden, modderstromen uit de bergen die hele dorpen wegspoelden. Mensen die verdronken, mensen die op de vlucht moesten, mensen die geen huis, kleding, spullen en voedsel meer hadden. Het was een groot drama. Eindelijk na een aantal dagen stopte het met regenen. Overal werden inzamelingsacties gehouden. Bij Jelte op kantoor hebben we kleding ingezameld. Ik had erg veel kleding van July waar ze was uitgegroeid dus dat kon mooi daarheen. Op school werd voedsel en andere dagelijkse behoeften ingezameld.
Dus ik ging net als alle ouders van school naar de supermarkt. Hele kar vol gestopt met alles wat ze nodig hebben. Rijst, melkpoeder, brood, water, blikken vis, aspirines, maandverband, luiers, koekjes noem het maar op… Ze hadden op school niet verwacht dat er zoveel ingezameld zou worden en er moesten klaslokalen gebruikt worden om alles te sorteren en op te slaan! Het was een geslaagde dag! De week erna verzamelde ze ook kleding in (maar deze had ik al op kantoor afgegeven) en ook schoolspullen. Heel veel locale schoolkinderen hadden helemaal niks meer. Dus er werden gevulde (schriften, pennen, lunchboxen etc.) rugzakken gebracht naar deze kinderen.
Wij hadden zelf gelukkig geen last van waterschade en of water in de straten. Wij woonden net even iets hoger, maar ga 5 min rijden daar begon de ellende al.

En ja hoor…..het twijfelen was weer toegenomen en we hebben toch besloten om hier voor een langere tijd te blijven. We plakken er nog eens even 4 jaar aan vast. Spannend….en zoveel zin in.
Eigenlijk is een jaar best kort en vliegt het zo voorbij. We hebben ook moeilijke momenten gehad begin van het jaar, maar nadat je een beetje je plekje gevonden hebt en je de plekjes weet te vinden en zoveel leuke en lieve mensen hebt ontmoet is het best lastig om dan ineens weer weg te gaan. Jelte heeft voorlopig nog genoeg werk te doen. Als we hadden besloten om naar Nederland terug te gaan dan hadden ze dat op de zaak ook goed gevonden en stonden ze achter onze beslissing maar om te blijven waren ze wel heel erg blij mee!!!
Dus ja dan wordt het hier ook nog even verhuizen. We hadden een heel net huis hoor, maar wel heel basic. Ruimte genoeg maar miste net even een paar praktische dingen zoals koken in de keuken haha!!
July was ook erg blij met onze beslissing. We hadden eerst gezegd dat we terug zouden gaan naar Nederland, ze was zo dwars, brutaal, en erg lastig voor haarzelf. En sinds we hebben besloten te gaan blijven was dit alles in 1x opgelost en over. Dus dat was voor ons ook een teken dat ze het heel erg naar haar zin heeft hier en ook nog niet terug wilde.

Dus na onze definitieve beslissing de Srilankese Funda geopend….. Paar dagen laten konden we al een aantal huizen gaan bekijken. Ik had er al een tussen gezien die op de plaatjes die er top uitzag. En in het echt waren we er verliefd op geworden. Na nog een aantal huizen bekeken te hebben bleef deze toch echt op nummer 1 staan. We hebben de volgende dag July ook meegenomen en ja hoor ze had haar kamer al uitgezocht!!!

Ook op school hebben we laten weten langer te blijven. De juf was helemaal blij…ook al zit July het volgende jaar niet meer bij haar maar toch hebben we zo een leuke band met de juffen!!
Laatste week dat we in Sri Lanka waren hebben we het huis waar we woonden helemaal leeggehaald, verhuiswagen geregeld en alles naar de nieuwe woning verhuisd.
July had in haar laatste week nog een klassenfeest. Met taart, fruit, ijs, pizza, kipnuggets, muziek, spelletjes, dansen. Helemaal leuk was het!!!
Haar eindgesprek op school was ook heel goed. Er zit een schrijftster in July verborgen. Ze kan erg goed verhalen schrijven. Verder was alles goed en zijn ze erg te spreken over onze kleine grote meid die nog beter Engels spreekt dan wij doen haha!
Haar eindrapport Nederlands van de Wereldschool was ook erg goed…ja het klinkt alsof alles goed is maar het is ook zo. Alle Cito’s netjes gemaakt met mooie scores!! Wat zijn we trots op haar!!!

En toen was het schooljaar afgelopen, onze spullen zijn verhuisd en de laatste dgn voordat we naar Nederland gaan even bijkomen in Cinnamond Grand. Hier waren we vorig jaar ook gestart en dit jaar geëindigd.

Op dinsdagochtend de 14e juni vlogen we weer terug naar Nederland. Het hele ontvangstcomité stond klaar!!! Super leuk om iedereen weer te
zien!! Mama, Ronny, Oma, Tineke, Laura, Pierre, Sandra, Evi en Lisa. Super leuk!!!

Volgende ochtend waren we met z’n drietjes al vroeg wakker…beetje last van een jetlag. Kwam ook wel goed uit want we zijn lekker op tijd begonnen met onze hele huisraad inpakken. Dit keer gaat alles in de container mee naar Sri Lanka. Kan niet wachten om op m’n eigen lekker bank te liggen daar en in m’n eigen bed te slapen!!!
De eerste dag stond ook iedereen voor de deur om met July te spelen. Ze had het er direct alweer helemaal druk mee!!
Ik had van te voren al een hoop spullen en kleding online besteld zodat ik niet heel veel hoefde te shoppen om in de container te stoppen.

Op woensdag 22 juni kwam de container. Jarno en Ronny kwamen Jelte helpen met sjouwen. De container zat echt prop vol. Helaas past er net niet alles in maar ja de belangrijkste dingen gaan mee.
En toen was er niets meer in huis en konden we gelukkig bij mijn moeder logeren. Het was wel raar hoor ineens een leeg huis.

En toen was de vraag wat gaan we met ons huis doen…verhuren of verkopen. Na vele discussies toch maar besloten om het te gaan verkopen want 4 jaar is best lang. En je moet maar net geluk hebben met huurders. Of ze er voor een lange tijd in blijven, de boel netjes houden, allemaal geen garantie.
Het hele huis hebben we laten opknappen. Van beneden tot de zolder zag het er weer strak uit. Als je de lampen en schilderijen van de muren afhaalt dan heb je toch kleurverschillen en gaten in de muur. Het zag er niet netjes meer uit en om de verkoop te voorspoedigen had de makelaar dit ons ook aangeraden.
En ja hoor na 1 dag in de verkoop al kijkers, daarna nog een aantal meer gekregen, maar van de eerste kijkers kwam er al een bod. Na ongeveer 2 wkn in de verkoop was het huis onder voorbehoud verkocht!!! Hoe snel kan dat gaan zeg….

Inmiddels was Jelte 18 Juli alweer terug gegaan naar Sri Lanka. De container stond op een fast ferry dus was er lekker snel. Hij moest zijn paspoort afgeven voor de inklaring dus moest al eerder dan mij en July.

July en ik zijn in de tussentijd samen nog gezellig 3 dgn naar Euro Disney geweest. Ik heb van het begin tot het einde een grote glimlach gezien op haar gezichtje. Wat vond ze het prachtig. Dit wilde ze al een tijdje en nu eindelijk was ze er. Ze vond de winkels ook erg leuk en dus hebben we ook iets teveel gekocht. Hoe we alles meekrijgen in de overvolle koffers zien we dan wel weer dacht ik.
Helaas niet in alle attracties geweest want we waren niet de enige die daar waren. En aangezien het ruim 40 graden was hadden we niet echt veel zin om in lange rijen in de volle zon te staan.
Maar de leukste hebben we allemaal gedaan. Bijna ook alle shows gezien en natuurlijk de parade!!
We hebben heerlijk geslapen in Hotel New York en zaten dus lekker dichtbij.

Helaas toen we daar waren kregen we wel het een en ander mee wat er hier in Europa afspeelt.
We hebben het afgelopen jaar alles online via het nieuws gevolgd maar nu was het ineens erg dichtbij. Op woensdagmiddag was ineens het treinstation afgesloten, rennende beveiligers met honden, militairen. Rood/wit lint om station heen…. Later hoorden we dat er in België iets was gebeurd op het station en omdat de noodtoestand nog heerst in Frankrijk werd alles dichtgegooid.
Ook op de avond dat we naar huis gingen. Het was rond 6 uur, een uurtje voordat de trein zou komen en we liepen de toilet uit en zagen dat de deuren niet meer open gingen. Iedereen buiten op afstand werd gehouden en terwijl wij gewoon binnen zaten. Toen kwamen er een stuk of 6 zwaar bewapende militairen het station binnen en gingen naar de perrons. Na half uurtje kwamen ze weer boven. In de tussentijd kwam er ook geen trein meer binnen. Toen had ik wel ff zo’n gevoel van hier wil ik nu niet zijn en kreeg er toch wel beetje pijn in m’n buik van.
Gelukkig daar was de trein en gingen we rokend richting Rotterdam!!!

Nog een paar dagen in Nederland om nog even bij te komen voordat we weer in het vliegtuig zitten.
Gelukkig in de afgelopen 6 weken bijna iedereen weer even gezien!!
Woensdag de 27ste gingen July en ik weer richting Schiphol. Papa bracht ons weg. Verder moest iedereen werken. Niels Gemma en Naomi kwamen ons uitzwaaien!! En daar gingen we weer……..
Dat was weer een lange vlucht…en zeker omdat ik alleen met July was. Niet dat ze lastig is, nee helemaal niet maar toch is het anders dan dat je met z’n drietjes reist.

Toen we thuis kwamen was Jelte al een heel eind met alle spullen in huis. De grote meubels waren alweer in elkaar gezeten en was het aan mij om de 70 dozen uit te pakken en alles op zijn plek te zetten!

8 Augustus begon voor July de school weer. Ze had er weer helemaal zin in. En Jelte ging weer aan het werk. Het normale leven is weer begonnen…………………….