Alweer bijna 3 maanden in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu Alweer bijna 3 maanden in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

Alweer bijna 3 maanden in Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Kelly

06 Oktober 2015 | Sri Lanka, Colombo

En toen waren we alweer ruim 2,5 maand verder!
We hadden van te voren met elkaar afgesproken dat we ieder weekend lekker de toerist zouden gaan uithangen. Maar helaas is dit er nog niet heel erg veel van gekomen want alles maar dan ook echt alles gaat stuk hier en hebben we ieder weekend wel mensen over de vloer die het weer komen maken. Dan is het weer de airco die verstopt zit dan m’n wasmachine die er mee stopt.
Ze zouden nog een stuk van de vloer dicht tegelen waar ze nu al 4 weken mee bezig zijn.
Lekkage in huis omdat er zoveel water op het balkon bleef staan dit via de muren binnen naar beneden kwam.
En tot slot stopt de gehele electra ermee en was er wat gesmolten in de kast van de generator.

We zijn tussen alle klussen door wel een keer naar Mount Lavinia geweest. Dit is een stad wat aan de kust ligt onder Colombo. We hadden er al over gehoord dat het er erg mooi zou zijn. En op Jelte zijn werk hadden ze ook al gezegd dat we daar echt een keer heen moesten. Zo gezegd zo gedaan.
Google maps aangegooid en rijden maar. We hadden denk ik de short cut ingetoetst want we gingen door straatjes heen en door kleine dorpjes heen waar ze volgens mij helemaal nog nooit een blanke hadden gezien hahaha!!! We werden ongeveer de auto uitgekeken. Maar uiteindelijk hadden we het gevonden. Parkeren en lopen maar…. Zo viel dat even tegen. De zee en strand waren mooi hoor maar verder niet te vergelijken met kijkduin of scheveningen ofzo. Ze hadden gezegd dat er allemaal leuke restaurantjes waren. Ja die waren er ook maar echt zo vies. Wel lekker een lang stuk gewandeld over het strand en lekker even door de zee gelopen maar daarna toch echt rokend weer naar huis. En lekker aan het zwembad van Waters Edge.

Jelte is ook met enige regelmaat (iedere 3 wkn) een aantal dagen naar India voor zijn werk. De eerste keer vond ik het wel een beetje spannend omdat we dan toch echt met zn tweetjes zijn hier. Maar het ging super en de dgn vlogen voorbij. Ik heb dan lekker de hele dag de auto tot mn beschikking dus scheelt me weer overal heen lopen. En zeker de laatste tijd hier regent het echt zoveel en zo hard dat dit wel even fijn was om ook July te brengen en halen van school!

Ik heb ook meteen mn eerste ervaring met een slang in de tuin gehad!!!!
Er was iets met de waterleiding dus ik ging opzoek naar de waterkraan in de tuin. Ik liep langs de palmboom in onze voortuin en echt er komt ineens een slang uit die neer kwam op 30 cm van mn voeten. Hij was groot, ik schrok me dood!!! Hij keek me aan en kwam omhoog. Ik rende snel naar binnen en hij zat naast het huis en kon hem niet meer zien. Gelukkig zat July op school en Rikkie zat binnen. Ik belde snel Jelte (die in India zat). Hij belde meteen met een collega van kantoor hier. En kwam direct langs met de slangen man. Want ze worden hier dan weggevangen omdat sommige best gevaarlijk zijn. Toen Janindha er was ging ik ook pas weer naar buiten. Maar natuurlijk geen slang meer te vinden. Hij vroeg of ik een foto van had gemaakt. Nou ik was zo bang nee sorry niet aan gedacht. Ik dacht alleen maar ik moet naar binnen en zo ver mogelijk bij die slang vandaan.
Normaal komen slangen niet in tuinen waar hoge muren omheen staan. Maar er staat hier een palmboom waarvan sommige takken op de muur hangen. Dus hij denkt dat via die takken de slang de tuin in kon komen. Hij adviseerde mij dat als er weer een slang was ik de poortdeur even open moest maken en hem eruit moest jagen. Nou wat denk je zelf…ik ren gewoon weer naar binnen en bel ze gewoon weer!!! De volgende ochtend meteen aan onze schoonmaker gevraagd of hij die palmboom even flink kon snoeien!!! Geen slang meer gezien tot nu toe!!!

Met July gaat het ook erg goed hier. Eindelijk na een wat moeilijkere periode gaat het nu super op school. Ze gaat vrolijk en blij naar school en zo komt ze er ook weer uit.
Ze hadden laatst op school Founders day assembly. Ze vierden dit met de hele school (primary en secundary) in de gymzaal en alle ouders mochten kijken. Het was een viering van zoveel jaar education. Er kwamen traditionele geklede Sri Lankese mannen een traditionele dans doen met muziek. Dat was erg gaaf om te zien. Iedere klas deed daarna een kleine show. July en haar klas zongen een liedje in het Sinhala en ze waren allemaal gekleed in Sri Lankese kleding. Dat was ook echt zo leuk om te zien.
Ze hebben hier iedere 2 weken een assembly waarbij ze allemaal een klein dingetje doen per klas waar ze aan gewerkt hebben. De ene groep een liedje, de ander een verhaal, de ander een dans etc. en dan mogen de ouders komen kijken.
Ze zijn ook bezig met een musical want ieder jaar doen de Primary studenten een musical met z’n alle. Dit jaar doen ze Wizzard of Oz. July en haar klasgenoten zijn de Munchkins. Ze verteld laatst al dat iemand alle kinderen kwam opmeten ivm de kleding die gemaakt moet worden en ze heeft al liedjes en dansjes meten leren! Ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat worden!!!

En wat ook niet geheel onbelangrijk is, is dat eindelijke onze container er is. Hij stond al 4 weken in de haven maar er waren zoveel problemen. Maar eindelijk na lang wachten hebben we onze spullen.
July was ook helemaal door het dolle heen dat ze eindelijke weer haar speelgoed had!!! Want de laatste weken alleen maar op dr Ipad, trampoline en de zoveelste film kijken werd ze wel zat.
Nu konden we eindelijk ons huis afmaken met inrichten. Nog even een extra kast voor de slaapkamer (oeps teveel kleding) en een tafel en kast bijgekocht voor in de woonkamer en het is nu eindelijk af!!!
En diezelfde avond natuurlijk een heerlijk sateetje gemaakt. De pindasaus hadden we verstopt in de container!!! En heerlijk dat het was. Had lekker stokbrood gehaald bij de bakker en zelf kruidenboter gemaakt. Dus onze avond kon niet meer stuk!

July kon ook eindelijk met haar Nederlandse huiswerk beginnen want dat stond ook in de container. Het is wel heel erg fijn dat ze op school de tijd krijgt om daar aan te werken dan houd ze thuis meer tijd over om lekker te spelen en andere leuke dingen te doen. De juf heeft geen idee wat July aan het doen is qua taal maar ze probeert soms wel eens te lezen wat er staat. En dan Komt July dat thuis vertellen want dat vind ze helemaal leuk omdat het haar niet lukt!!! Ze krijgt wel vaak een sticker of een smiley erbij of het nou goed is of niet. Maar dat motiveert July wel heel erg om ook op school Nederlands werk te doen!

Als ze op school hulp nodig hebben dan sta ik bijna altijd wel klaar voor ze. In Nederland deed ik dat ook altijd dus waarom ook niet hier!! Laatst heb ik met alle kinderen in de klas een klassenkrant gemaakt. The OSC Grade 1 Newspaper. Ze waren erg enthousiast en we zijn lekker bezig geweest met zn alle!!!
Ik had ze verdeeld in meerdere groepjes zodat ze met elkaar konden werken. We maakten wat over het weer, we maakten een stripverhaal, ze gingen elkaar interviewen, vertelden over wat ze tot nu toe op school hebben gedaan en ze vertelden over hun teachers! Het was een erg leuke middag en ik had er ook van genoten. Maar ik was kapot die middag. Ze hadden ook beide klassen samengevoegd dus zat met 22 kids!!!

Afgelopen woensdag had July een Gymnastic assembly. Ze lieten per klas zien wat ze geleerd hadden tot nu toe met PE. Ouders mochten weer kijken. Jelte zat helaas in India dus ging alleen. Het was zo leuk om te zien. Ze hadden deze eerste periode veel aan turnen gedaan dus ze hadden allemaal een eigen mat waar ze hun kunsten op lieten zien. Ik was weer erg trots! En ook erg fijn dat je als ouders zijnde er heel veel bij betrokken wordt en bij veel dingen mag kijken. Zo blijf je toch beter op de hoogte met wat je kinderen allemaal doen op school!!

Afgelopen zondag hadden we bezoek vanuit Nederland. Richard (collega Jelte van Holland Potgrond) was hier met zijn vrouw en vrienden op vakantie. Ze kwamen even gezellig langs. Ze hadden voor ons stroopwafels en kruidnootjes meegenomen!!! Super lief en super lekker want die hebben we hier niet. Voor July ook nog kadootjes!! Ze leek wel jarig haha!! Jelte heeft ze nog even meegenomen naar het nieuwe kantoor en de dag daarna naar de fabriek en naar het weeshuis wat mijn ouders hier hebben opgezet na de tsunami! Nu zijn ze weer verder met hun vakantie tour door het land.

Met mijn gezondheid gaat het redelijk. Ik heb zeker de helft minder last van mn Fibriomyalgie. Ik kan nu opstaan zonder al teveel spierpijn in de ochtend. En over de hele dag gaat dat echt een heel stuk beter dus daar ben ik erg blij om. Het warme en constante weer doet me daarmee erg goed!!
Helaas blijft mn rug een groot probleem. We zijn hier bij een van de beste Orthopeden geweest en ze hebben me nagekeken en foto’s gemaakt. Maar helaas is het in mn rug wel weer erger geworden. Zenuwen onder het al vastgezette gebied zitten weer klem. Er is geen ruimte meer vrij. Opereren kan wel maar is te gevaarlijk om in dit gebied aan te beginnen.
Ze hebben me er in ieder geval weer op gewezen dat dit gewoon blijft doorgaan de slijtage stopt niet en doordat mn rug vastzit is de stand veranderd en daardoor zitten mn zenuwen beklemd. Ik was natuurlijk niet blij met deze uitslag maar nu hebben ze er aan de andere kant van de wereld ook eens naar gekeken zonder dat ze mn hele verleden weten.
Ik voelde zelf al wel dat het niet helemaal goed zat maar om dit weer te horen is wel weer een flinke klap.
De ziekenhuizen hier zijn wel top hoor en de artsen ook!! Wist niet wat ik me erbij moest voorstellen, maar echt hele goede zorg en kennis!!

Het is hier de laatste 2 weken erg veel aan het regenen. Het miezert hier niet het is echt van het een op andere moment een flinke kraan open. Soms gewoon de hele dag. Soms erg jammer want het beperkt je wel omdat heel veel wat je hier kan doen buiten is. Maar zodra het even stopt en er zijn geen werkmannetjes in huis bezig gaan we altijd even lekker zwemmen.
Laatst waren we bij Waters Edge en de lucht was al de hele dag grijs maar toch droog. Dus gingen we toch even zwemmen. Maar toen we daar waren ging die kraan open. July vermaakte zich prima in het zwembad met dr vriendinnetjes en vriendjes van school, die hadden weinig door volgens mij. En wij zaten met zn alle onder de parasols gepropt. Al met al was het best gezellig nog.

Ik ben ook druk bezig geweest met het plannen van de tour voor mijn moeder en Wim. Ze komen 18 november. Ze gaan samen op pad en we gaan met zn alle op pad dus dat wordt een leuke gezellig boel. We gaan naar de Olifanten, vaartocht door mangroves, Galle, alleen maar leuke dingen!!
Eerst komt mijn vader over 2,5 week een paar dgn over en is July volgende week jarig en heeft ze lekker een weekje vakantie!!
In december heeft July 4 weken vakantie dus ga maar eens nadenken wat we gaan doen. We willen denk ik het eiland gaan rondrijden en allemaal leuke dingen doen!!
Genoeg leuks op de planning staan………………








  • 06 Oktober 2015 - 17:15

    Laura:

    leuk om weer te lezen, nu nog wat foto's!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Colombo

Kelly

Actief sinds 22 Juli 2015
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 16415

Voorgaande reizen:

19 Juli 2015 - 19 Juli 2016

Emigreren naar Srilanka

Landen bezocht: