Vakantie!!! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu Vakantie!!! - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

Vakantie!!!

Blijf op de hoogte en volg Kelly

20 Oktober 2015 | Sri Lanka, Colombo

Zaterdag 10 oktober was de eerste zaterdag dat we geen werkmannetjes over de vloer kregen. Dus we konden eindelijk aan onze bucketlist Sri Lanka beginnen.
July wilde graag naar Waterworld, dat is een vogelpark en een aquarium. Het was een uurtje rijden dus viel mee. Onderweg weer van alles gezien. Kleine dorpjes, hele smalle weggetjes en mooie natuur.
Voor toeristen is de entree 3 x zo duurder dan voor de lokale bevolking. Maar het valt dan nog mee hoor want voor 600 roepies ben je binnen en dat is nog geen 4 euro. Toen we eenmaal binnen waren begon de tour bij de vissen. Ze hadden een soort hele lange tunnel in een grot gemaakt en aan de wanden allemaal aquariums vol met vissen. De mooiste, lelijkste en apartste vissen kwamen voorbij. Er kwam ook geen eind aan die tunnel. En warm dat het was. July had haar eigen camera meegenomen dus van iedere vis werd een foto gemaakt!! Ze had het zo naar haar zin.
Wij waren natuurlijk weer de enige blanken in dat hele park en werden behoorlijk aangestaard en er werd flink over ons geroddeld. Je zag het gewoon aan de mensen. Op een gegeven moment vroeg een jonge man aan Jelte of hij met hem op de foto mocht. Jelte deed even mee en ging met hem op de foto. Een lol wat die gasten hadden. Wij ook want we zagen Jelte al het Sri Lankese internet overgaan met de tekst “wat ik vandaag nou tegen kwam, een blanke man” haha.
Op een gegeven moment kwam er een vrouw in boerka aanlopen en wilde in july haar wang knijpen omdat ze haar zo schattig vond. Ik duwde haar meteen weg, daar hou ik gewoon niet van. Kijken mag maar blijf gewoon af. Ik trek haar boerka toch ook niet van dr hoofd af!! En toen wilde ze met July op de foto. Een foto met Jelte oke maar met m’n dochter NEEEEEEEEEEEEE!!!
Even wat verder doorgelopen weg bij die vervelende mensen.
Toen kwamen we bij de onderwatertunnel, de enige in Azië!!! Er zwommen mooie vissen, roggen en kleine haaitjes om ons heen. Het grappige was, we hoefden niet te lopen want het was op een roltrap. Te grappig!! En je was er ook zo uit, want het was maar een meter of 5 lang, als je dat al haalde.
Daarna door naar het vogelpark. Er waren een hoop mooie vogels te zien, maar ook een aantal die het te warm hadden en misschien ook wel niet het juiste voer kregen, want ze waren niet zo mooi van kleur.
Het was ook echt bloedje heet dus we hebben niet te lang rondgelopen.
We hebben daar niks gegeten en of gedronken. Ik had zelf een fles water in de tas gedaan. Durfde het daar niet aan. Op de terugweg bij The Bakery bij Watersedge gestopt. Daar kun je super lekkere verse broodjes halen en je hoeft niet eens de auto uit want het is een drive in!!!

July heeft de week van 12 tot 16 oktober vakantie dus we zijn naar een heerlijk hotel geweest voor een paar dagen. We gingen naar Heritance Ahungulla in Bentota. Het was een heerlijk mooi en luxe hotel aan het strand. Onderweg ernaar toe weer genoten van de mooie natuur hier. Mooie bergen, rotsen, alles is groen, vol met palmbomen. We kwamen ook nog langs het “ Miami” van Sri lanka. Dat waren mooie luxe huizen in een baai aan de zee, met speedboten etc voor de deur.
Het hotel was echt heel erg mooi, mooi groot zwembad en op 3 meter vanaf het zwembad begon het strand al. De zee was wel heel erg wild dus we konden er maar beter niet in zwemmen. Het zag er wel onwijs mooi uit. Hele hoge golven die maar bleven komen en het geluid van het omslaan vond ik zo mooi klinken.
Er lopen altijd wel van die mensen die wat aan je willen verkopen. Deze waren niet heel erg lastig (heb ze weleens erger meegemaakt). Deze man zag ons bij de zee en kwam ons waarschuwen dat we er niet in moesten gaan zwemmen. Niet dat we dat van plan waren hoor. Hij zat te vertellen dat hij 3 jaar geleden zijn jongste broer van 28 had zien verdrinken hier in de zee en dat hij deze tijden van het jaar de mensen ervoor wilde behoeden om erin te gaan vanwege de gevaren. Niet alle maanden van het jaar is de zee hier zo wild, sommige maanden kun je er gewoon in zwemmen en is het gewoon rustig.
Deze verkoper had mooie sarongs en we werden toch overgehaald om er 2 te kopen. July had er een hele mooie tussen gezien en ik dacht eigenlijk best handig voor hier bij het zwembad!! Die mensen hadden de dag van hun leven. We zullen er vast ook teveel voor hebben betaald hoor maar ach!!
Jelte had van te voren op de foto’s van het hotel gezien dat er een paart rotsen waren. Dus de kofferbak lag ook vol met hengels en allerlei visspullen. Het eerste wat hij ging doen was vissen natuurlijk. Bloedje heet was het op de rotsen zei hij later. Wij waren gewoon lekker naar het zwembad gegaan.
Er waren ook veel lokalen aan het vissen maar er was geen aas te vinden dus ja dan wordt het vissen best lastig. Normaal spoelen er wel schelpjes aan en met die diertjes kunnen ze dan vissen. Maar geen schelp te vinden.
Volgende dag ging Jelte naar een dorpje om te kijken of er ergens aas te vinden was. Hij kwam op een lokale vismarkt terecht. Je ziet daar dus bijna geen vis meer liggen door al die vliegen die erop zitten. Ergens heeft hij toch garnalen gescoord en hup weer rokend terug naar zijn rotsje om te gaan vissen.
Hij dacht handig te zijn om zijn slippers niet aan te trekken want dat klimt zo lastig. Maar hij was even vergeten dat die rotsen in de volle zon een graag of 100 worden. Dus hij kwam terug met zere voeten, rood hoofd, rode nek en armen want ja hij had zich weer eens niet ingesmeerd.
En ook nog eens geen vis gevangen. Hij is in ieder geval wel lekker iedere dag een paar uur bezig geweest!!!
Het eten in het restaurant was echt top. We aten ’s avonds in het buffet restaurant. De chef-kok liep door het restaurant en vroeg of hij nog wat andere lekkere dingen voor ons kon maken. We werden lekker verwend met een heerlijke steak.
De volgende ochtend bij het ontbijt kwam hij weer en werden er weer lekkere verse sapjes gemaakt en ander fruit gehaald! Helemaal top was dit!
Donderdag gingen we weer richting huis. We hadden hier echt een paar heerlijke dagen gehad.

Rikkie was bij onze schoonmaker gaan logeren. We hadden aan hem gevraagd of er hier in de buurt een soort van hondenpension zat. Maar hij wilde het ook doen zei hij. Want Rikkie was zijn vriend. Als hij komt schoonmaken loopt Rikkie de hele tijd achter hem aan en met hem mee.
Hij heeft ook 2 kinderen. 2 jongens van 8 en 9 en die vonden het geweldig met Rikkie. Ze waren helemaal verdrietig dat hij weer naar huis moest.
We hadden voordat we weggingen Rikkie bij hun thuis gebracht. Er werd goed voor Rikkie gezorgd en met hem gespeeld. Ze hadden gezegd dat als we terug zijn dat ze hem zouden komen brengen. De bel ging en daar was de schoonmaker op zijn brommer zonder Rikkie…..die zat in de Tuk Tuk erachter in zijn bench op de achterbank. Te grappig om te zien. Had er eigenlijk een foto van moeten maken, even niet aan gedacht!!

Vrijdag was het zover het was de 16e en July werd 7 jaar. De avond ervoor allemaal balonnen opgeblazen en dr kastje volgezet met kadootjes. Er was 2 wkn geleden al een doos met kadootjes uit nederland aangekomen van mijn moeder, broer,zus,oma en tante.
Deze hadden we allemaal neergezet met onze kadoos erbij en de verjaardagskaarten die zijn aangekomen voor haar!!
We hadden van te voren gevraagd wat ze wilde hebben voor haar verjaardag en dat was een nieuwe hoes voor haar Ipad. Die hadden we ook gehaald, maar ook meteen een nieuwe Ipad erin gestopt.(daar hebben we allemaal wat aan) Haar Ipad was zoveel gebruikt en was eigenlijk wel aan vervanging toe. Dus ze maakte de doos open en zag een nieuw hoesje, maar vond hem toch anders aanvoelen dan alleen een lege hoes!! Ze was er zo blij mee!!! En ook eindelijk haar Selfie Stick want ze heeft bedacht om vlogger te worden haha!!! 7 jaar en vlogger willen worden.
De andere kadoos was ze ook super blij mee. Van oma en Wim een heel mooi sieraden setje, van oma Door een super gaaf TipToi spel, van Laura een kleding setje van looney tunes, en wat ze helemaal prachtig vond was haar Mermaid vin van Ronny en Daisy. Dat was iets wat ze al zo vaak keek op YouTube en zo graag wilde hebben.
Daarna even een heerlijke taart gehaald en opgesmuld!!
Toen kwam er nog een pakket voor haar aan vol met kadoos van opa Ron en Ida!!
Ze zat vol trots alles op bed uit te pakken en dan tussendoor nog even vragen, is dit allemaal echt voor mij???
’s Middags moesten we natuurlijk naar het zwembad want die Mermaid vin moest worden uitgeprobeerd. Super gaaf en super leuk, en wat een bekijks had ze!!!!
Ze kan er al best heel goed mee zwemmen. ’s Avonds wilde ze natuurlijk d’r lievelingseten eten. SUSHIIIIIIII!!!
Ze heeft een hele leuke dag gehad. Wel anders dan andere verjaardagen want er waren wel kadoos maar geen visite. We hebben het zo leuk mogelijk voor haar geprobeerd te maken en volgens mij was dat ook gelukt!!!
Ze heeft nog mazzel want er zijn nog een aantal kadootjes voor haar onderweg maar die hebben wat vertraging!!!

• 20 Oktober 2015 - 06:12

Laura:

leuk om jullie verhaal weer te lezen xx

• 20 Oktober 2015 - 06:25

Cor:

wat goed te lezen dat jullie er zo van genieten.

• 20 Oktober 2015 - 13:11

Ron:

Heerlijke stukje weer en wat is July lekker verwend :D !!!! Mis youuu xx

• 20 Oktober 2015 - 16:22

Jolanda:

Super om jullie geweldige avonturen te lezen.