Mama en Wim - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu Mama en Wim - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

Mama en Wim

Blijf op de hoogte en volg Kelly

01 Januari 2016 | Sri Lanka, Colombo

Woensdag 18 november kwamen m’n moeder en Wim aan in Srilanka. Ze werden eerst naar Negombo gebracht door de taxi. July moest gewoon nog naar school deze dag. Maar toen zij uit was om half 2 zijn we naar Negombo gereden. Het was super fijn om m’n moeder weer te zien.
We hebben gezellig de hele middag bij ze aan het zwembad gezeten. Lekker gegeten, gekletst en July heeft natuurlijk lekker gezwommen.
Ze verbleven een nachtje in het hotel en zij gingen de volgende dag samen naar Sigirya om de rots te beklimmen. Ook daar bleven zij een nachtje slapen.

Vrijdagochtend ging Jelte al vroeg weg want hij ging naar de fabriek. Mama en Wim wilden daar kijken. Mama was daar de laatste keer in 2008 nog geweest. Toen waren mijn ouders nog bij elkaar. En om alles af te sluiten wilde ze toch een laatste keer kijken en Wim het laten zien. Op de terugweg zijn ze nog langs het weeshuis geweest waar mijn moeder zich na de Tsunami voor had ingezet en had helpen te realiseren. Het was erg veranderd. Maar de mensen hebben zich het natuurlijk nu weer zo eigen gemaakt na al die jaren.
Einde van de dag kwamen ze dan eindelijk bij ons thuis aan. Eerst natuurlijk even de rondleiding door het huis. Ze had wel al iets gezien via de skype maar dat in het echt is toch anders.
Daarna de heerlijke chinees gebeld en met z’n alle gegeten.

Zaterdagochtend gingen we met z’n alle naar het olifantenweeshuis in Pinnewalla. Het was een lange rit van 2,5 uur dus genoeg medicijnen op en gaan.
Na een hoop getoeter, bijzondere inhaal acties en bijna botsingen waren we er.
We zijn eerst gaan lopen op het veld bij de olifanten en bij de kleintjes gekeken.
Bij de kleine olifantjes stonden een aantal kinderen. Volgens mij hadden de olifanten het er even mee gehad want 1 kind kreeg toch een gooi met z’n slurf. We bleven wel even op afstand.
Daarna doorgelopen naar de rivier. Een tafeltje bij het restaurant gezocht met het beste uitzicht.
Lekker even lunchen en wachten tot ze komen. Het blijft nog steeds een geweldig gezicht die olifanten door de straat.
Einde van de dag gingen we naar WatersEdge even afkoelen in het heerlijke zwembad en daarna eten bij Pranzo. We kregen de keuze van de kaart of het buffet. Normaal gaat het buffet pas om half 8 open en dat vind ik met July te laat om te gaan eten maar dit keer mochten we al om 7 uur eten. Wat een goeie keuze zeg want wat was het een heerlijk buffet!!! We bleven lopen met zn alle. Onderweg had Jelte een praatje met de chefkok gemaakt…dat hebben we geweten ook, want we zaten al aardig vol en toen had de chefkok allemaal extra eten speciaal gemaakt voor ons. Uit fatsoen geproefd en gegeten. Dat was net even teveel maar oke altijd plek voor een klein toetje!!! Die waren ook geweldig.

Volgende dag (zondag) stond Shane de driver alweer op tijd klaar om ons naar het volgende uitje te brengen. We gingen vandaag naar Bentota. We zijn gaan varen op de rivier. We moesten goed kijken maar kwamen veel dieren tegen. Op een gegeven moment een hele grote krokodil. Toen we iets dichterbij kwamen schoot hij mega snel het water in. Zo groot en zo snel…..dat was even schrikken maar wel weer gezien!!
Toen we terug vaarden gingen we de mangroves in. Zo mooi om te zien. En die stilte daarbinnen….nou die was snel verstoord want we kwamen nog 5 boten tegen met luidruchtige chinezen en grote camera’s.
Na de boottocht zijn we gaan lunchen. In een restaurant van een hotel met uitzicht over de rivier. Even allemaal bijkomen.
Op de terugweg nog even langs de schilpadden geweest en weer terug naar huis.
’s Avonds gingen we weer naar WatersEdge maar nu naar Ginza het Japanse restaurant. Omdat het mijn verjaardag was gingen we gezellig aan de bakplaat eten.
We bekeken de kaart en schrokken ons te pletter van de prijzen……maar gelukkig zij die ober dat we aan 3 menu’s genoeg zouden hebben. Oke dat scheelt weer. July had lekker haar bordje sushi gekregen en voor ons werd heerlijk gebakken. In de Nederland zit je vaak best lang aan zo’n plaat en nemen ze steeds pauze tussendoor, maar hier wordt er lekker doorgebakken en moet je ook flink door eten!! We hadden een mix van vlees en vis en echt het was heeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!

Maandagochtend gingen mama en Wim samen een dagje op pad. Ze gingen naar Galle en naar Unawatuna.

July had deze dag een fieldtrip naar Mr. Ashok Ferrey. Hij is een hele bekende schrijver in Srilanka en omliggende landen en zijn boeken hebben al meerdere prijzen gewonnen over de wereld.
En ik, ik kon even een dagje bijkomen van alle drukte in het weekend.
’s Avonds lekker makkelijk gedaan en de Pizzahut gebeld. Mama is gek op de Pizzahut dus ze wilde het hier ook even proeven!!

Volgende dag (dinsdag) gingen mama Wim en ik een city tour maken door Colombo. Shane kwam ons ophalen en liet ons alles zien in Colombo. Galle face boulevard, de haven, oude gebouwen, gemeente huis, oude parlementsgebouw en noem maar op….. Nog even een ijsje gescoord bij de lekkerste ijssalon en gegeten bij Suger (Crescatboulevard) en weer rokend naar huis. July ophalen uit school en weer richting het vliegveld om ze weg te brengen.
De vakantie hier voor mama en Wim zat er alweer op. Het was super leuk, heel gezellig en weer veel gezien en gedaan en natuurlijk weer veel te veel gegeten!!!