Vakantie en Kerst - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu Vakantie en Kerst - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Kelly Knaap - WaarBenJij.nu

Vakantie en Kerst

Blijf op de hoogte en volg Kelly

02 Januari 2016 | Sri Lanka, Colombo

Ook hier vieren ze kerst en de winkels liggen vol kerstspullen, versieringen, nepbomen, heel veel lichtjes en lampjes en glitters. De winkels zelf zijn ook allemaal versierd en bijna overal loopt het personeel met een kerstmuts op.
Op 14 december had July een Christmas holiday party met haar klas. Ze gingen met z’n allen naar het Hilton hotel. (lekker luxe) De vader van een klasgenootje was daar de president dus dat werd gewoon even geregeld.
Ze had haar mooiste kerstjurk aan getrokken en daar gingen ze lekker decadent met z’n alle op pad.
Ze gingen koekjes en cakjes bakken en versieren, daarna mochten ze heerlijk in het buffet restaurant lunchen en eten wat ze maar wilden. En tot slot natuurlijk ijs en kregen ze allemaal een kerstkadootje!!!
In huis hebben we niet teveel aan kerstdecoratie gedaan. We zijn er toch niet want we gaan met vakantie. July en ik konden het toch niet laten om wat lampjes en 2 kleine mini boompjes te halen zodat er toch iets van kerst in huis is.En niet te vergeten alle mooie kerst knutsels die ze op school heeft gemaakt.
Het kerstgevoel is toch anders nu want voor ons is het gewoon nog zomer en dat zijn we niet gewend in NL. Heb ook geen gevoel van de tijd en dat het al december is. Heel raar is dat maar ook wel weer heerlijk gewoon altijd zomer. Soms krijg je weleens de vraag of we het missen om weer een lekkere warme trui aan te doen of lekker met een dekentje op de bank te zitten. Nee eigenlijk niet. Dat is een goed teken toch, dan hebben we het naar ons zin!

Zondag de 20ste hebben we Rikkie naar het honden hotel gebracht. Hij had er afgelopen week al een nachtje gelogeerd omdat ze nog nooit een Chihuahua hadden gehad. Maar alles ging goed. Grote ruime buitenkennel waar zijn eigen bench onder het afdak staat in een soort huisje!!

Maandagochtend ging onze vakantietrip beginnen. Oeps nee toch nog niet. Jelte had zijn paspoort op kantoor laten liggen dus eerst wachten tot het open was, paspoort halen en toen rokend richting onze eerste bestemming..KANDY.
Na ruim 3,5 uur rijden kwamen we aan bij ons hotel. Super mooi hotel Earl's Regent. We kregen een gratis upgrade van de kamer dus dat was weer top!
Daarna met de hotelmanager even doorgenomen hoe we het beste door Kandy konden rijden en waar te parkeren. We waren al best wat gewend aan de drukte in Colombo maar Kandy is nog drukker. Echt wat een chaos en een drukte. Eindelijk ergens onze auto kunnen parkeren. Niet waar de hotelmanager had gezegd want dat konden we niet vinden. Gewoon blind door Kandy heen en ergens wat gevonden. Het was dichtbij de Temple of Tooth. Dat kwam mooi uit want daar wilden we heen. Even een korte wandeling langs het water en daar was de Temple. Omdat we een residenten visum hebben mochten we gewoon gratis naar binnen. Wat een mazzel weer zeg!!! Er stond een jongeman buiten en vroeg of hij ons mocht rondleiden. Misschien wel handig, anders weet je ook niet waar je naar kijkt. Ik was hier wel al eens geweest maar dat is ook alweer 10 jaar geleden geweest. Jelte en July nog nooit dus een gids was wel handig. Ik kon me van de laatste keer herinneren dat we in een soort polonaise liepen omdat het zo druk was maar gelukkig nu niet zo. Het is ook nog geen hoog seizoen voor toeristen dus hebben we alles goed kunnen zien. Helaas de heilige tand niet gezien. Die komt pas in 2020 te voorschijn voor de locale bevolking. 1x in de 7 jaar wordt hij geshowd. Verder is er 3x per dag dat het deurtje opengaat waar je wel de gouden pot kan zien waar hij in zit.
Maar helaas niet de tijd dat wij er waren. De gids even een tip gegeven want ja zo werkt dat hier. Zelfs toen we onze schoenen gingen halen hield die mam meteen zijn hand op. Oke 100 rps dan!!! Daarna hadden we echt toch dorst en honger dus in het Queens hotel een ClubSandwich (oh ronny had die vast ook graag gegeten haha) gegeten en weer terug naar het hotel. Jelte en July heerlijk een plons in het zwembad gemaakt en ik op bed bijkomen want mn rug zei tot hier en niet verder en aangezien we nog een eind moeten rijden voor onze eind bestemming had ik dat even nodig!!
'sAvonds dacht July lekker in bad te gaan. Na 15 minuten roept ze me want het bad werd nog steeds niet vol. Oeps.... Zwembad in de kamer. Ze waren vergeten de afvoerdoppen erop te stoppen. Dus een lading water in de kamer niet normaal. Dat kon ik niet oplossen met 4 handdoeken. Dus daar kwamen ze met de waterstofzuiger. 5 Srilankesen in de kamer en alles werd weer gefixt!! Wat hebben wij gelachen zeg!!!

Volgende ochtend na het ontbijt weer in de auto richting Passekudah. Dat ligt aan de oostkust. Eerst gingen we door de bergen kris kras heen en weer. Van hoog naar laag en weer naar boven. Er zaten heel veel apen. Jelte dacht even te gaan stilstaan en een foto ervan te maken (wel in de auto). Toen kwamen er ineens 30 apen op ons afgerend. July gillen die schrok zich een ongeluk. Nou ik eigenlijk ook wel dus hup snel foto gemaakt en weer door.
Daarna kwamen we een heel stuk door het platteland. De google maps gaf aan dat we op de highway zaten. Nou we gingen niet sneller dan 10 km per uur. De weg ontbrak bijna. Kwamen kuddes koeien, geiten en ossen tegen. Maar uiteindelijk werd het weer beter en na 4 uur rijden kwamen we aan bij ons hotel Anilana Pasekuda. Het zag er echt super mooi uit. Heerlijke kamer. Mooi zwembad. Alleen de enige toeristen. Verder alleen lokale gasten. We werden wel top geholpen en iedereen van het personeel wist direct ons kamernummer. Als we iets bestelde zeiden ze meteen ' you are in room 107 right?' Ging dus weer als een lopend vuurtje die 3 toeristen hihi!!

Op kerstavond hadden we hier een Gala Dinner!! Dus we hadden onze mooiste kleren meegenomen. Toen we aankwamen zaten er zelfs mensen in korte broeken en zelfs met petjes op. Nou daar kwamen wij hoor helemaal opgedirkt, jurk aan. Zelfs Jelte z’n blouse nog even laten strijken. Ach wij waren in ieder geval lekker op z’n kersts!
Het was een buffet zoals elke avond alleen nu met extra vis als voorgerecht en een beef als hoofdgerecht. Verder hetzelfde ,maar alleen de prijs was even een flink verschil. We hebben maar afgesproken het er maar niet meer over hebben! Beetje een tegenvaller maar achteraf er gelukkig wel om kunnen lachen.
Verder super leuke dagen gehad en er was zelfs op 1ste kerstdag bij het ontbijt een kerststol en krentenbrood.

Op zaterdag de 26ste zijn we naar Sigiriya gereden. July en Jelte gingen de rots beklimmen. Maar het was zo onwijs druk want volgens mij ging heel lokaal SriLanka die rots beklimmen. Ze waren aan de klim begonnen maar al voordat ze aan de 3e trap begonnen stonden ze in de file en dat was de hele weg naar boven ook zo dus ze zijn omgedraaid! Erg jammer maar niet te doen om met July er 4 uur over te doen ipv normaal 2 uurtjes ong.
Dan maar even zwaaien naar de rots voor 75 dollar en door naar Dambula ons laatste hotel Amaya Lake. Super gaaf resort aan een groot meer tussen de bergen.
Wat een geluk hebben we de afgelopen dagen gehad want vandaag regent het. Zolang het niet onweert kunnen we gewoon een plonsje maken in het zwembad. En alsof we nog niet genoeg gezwommen hadden want daar gingen we gewoon weer!!!

Zondag ochtend na het ontbijt weer de auto in richting huis. Eerst onze kleine Rikkie ophalen. En na 5 uur (was heel erg druk op de weg en overal wegopbrekingen) waren we eindelijk thuis.
Maar wat een onwijs heerlijke vakantie was dit en weer een hoop gezien van het land en weer heerlijk genoten met z'n drietjes!!!

• 14 Januari 2016 - 11:48

Jacqy Pietersz:

Hallo Kelly,
    Al verschillende malen leees ik vol belangstelling jouw leuke verhaal. Wij vertrekken volgende week naar Colombo voor 2 jaar en het is erg leuk ervaringen van andere te lezen.
    Tevens heb ik een vraag over het importeren van de hond. Ik zag dat jullie ook de hond hebben laten overkomen. Heb je dit zelf geregeld of heeft een instantie jullie geholpen? Zou je mij hierover prive een bericht kunnen sturen. We willen nl graag onze hond laten overkomen.
    Groet Jacqy

• 17 Januari 2016 - 10:35

Ron:

Leuk verhaal weer!! Ik had idd graag die Club Sandwich gegeten:p
    Jammer dat Jelte en July de rots niet hebben kunnen beklimmen maar jullie hebben gelukkig gezwaaid!
    Lekker heet nu zeker daar?
    Xxxx

• 17 Januari 2016 - 11:22

Kelly:

Het is hier idd een stuk warmer geworden. Het was al warm maar nu vaak heel heet!!